Selvitimme yli 65-vuotiaiden ihmisten soittoja Luonan hoidon tarpeen arvioinnin puhelimeen vuonna 2018. Halusimme tietää, millaisia erityispiirteitä puhelinpalvelutyössä on silloin, kun asiakkaana on ikääntynyt ihminen.
Selvitys antaa mielenkiintoista tietoa yli 65-vuotiaiden soittajien soittojen syistä ja nostaa esiin myös huolestuttavan havainnon: Tietyissä tilanteissa ikääntyneet näyttävät vähättelevän oireitaan ja soittavat hoidon tarpeen arviointiin silloinkin, kun ammattilainen arvioi tilan vakavaksi hätätilaksi, jossa hälytysnumero 112 olisi oikea valinta.
Sosiaali- ja terveysyhtiö Luona on virtuaalinen sosiaali- ja terveydenhuollon kontaktipiste ja asiakkaan hoidon- ja palvelutarpeen arvioija, riippumaton ohjaaja sekä tarvittaessa intensiivisen tuen antaja. Tehtävämme on huolehtia, että ihminen on oikeassa hoidossa tai palvelussa oikeaan aikaan.